Punkt Informacji Europejskiej Europe Direct – Warszawa

Punkt Informacji Europejskiej Europe Direct – Warszawa

Zwalczanie nielegalnej mowy nienawiści w internecie – unijny kodeks postępowania zapewnia szybką reakcję

Increase Normal Decrease
Prześlij innym
opublikowano: Wtorek, 05 Lutego 2019 - 12:49, kgano

Czwarta ocena unijnego kodeksu postępowania pokazuje, że inicjatywa Komisji przynosi pozytywne rezultaty. Przedsiębiorstwa z branży IT rozpatrują obecnie 89 proc. zgłoszeń dotyczących treści w ciągu 24 godzin i usuwają 72 proc. treści uznanych za nielegalne nawoływanie do nienawiści w porównaniu z odpowiednio 40 proc. i 28 proc. z rokiem 2016, kiedy wprowadzono kodeks. Niemniej jednak przedsiębiorstwa powinny dopracować przekazywanie informacji zwrotnych użytkownikom.

Zwalczanie nielegalnej mowy nienawiści w internecie – unijny kodeks postępowania zapewnia szybką reakcję

 

Andrus Ansip, wiceprzewodniczący Komisji Europejskiej i komisarz do spraw jednolitego rynku cyfrowego, stwierdził: Dzisiejsza ocena dowodzi, że współpraca z przedsiębiorstwami i społeczeństwem obywatelskim przynosi wyniki. Przedsiębiorstwa rozpatrują obecnie 89 proc. zgłoszeń dotyczących treści w ciągu 24 godzin i szybko je usuwają, jeśli jest to konieczne. To ponad dwukrotnie więcej w porównaniu z rokiem 2016. Co istotne, kodeks działa, ponieważ szanuje swobodę wypowiedzi. Internet jest miejscem, gdzie ludzie wymieniają się swoimi poglądami i znajdują informacje za jednym kliknięciem myszki. Nikt nie powinien tracić poczucia bezpieczeństwa ani czuć się zagrożony z powodu nielegalnych nienawistnych treści online.

Věra Jourová, unijna komisarz do spraw sprawiedliwości, konsumentów i równouprawnienia płci, powiedziała: Nielegalne nawoływanie do nienawiści w internecie jest nie tylko przestępstwem, ale również zagrożeniem dla wolności słowa i demokratycznego zaangażowania. W maju 2016 r. zainicjowałam kodeks postępowania dotyczący nawoływania do nienawiści w internecie, gdyż musieliśmy pilnie zareagować na to zjawisko. Dziś, dwa i pół roku później, możemy stwierdzić, że to dobre podejście. Udało nam się wprowadzić w Europie standardy radzenia sobie z tym poważnym problemem, jednocześnie w pełni chroniąc wolność wypowiedzi.

Od przyjęcia kodeksu postępowania w 2016 r. przynosi on stałe postępy, a niedawna ocena potwierdza, że przedsiębiorstwa z branży IT szybko reagują na zgłaszane im rasistowskie i ksenofobiczne treści. Powinny jednak dopracować przekazywanie informacji zwrotnych użytkownikom zgłaszającym treści i zapewnić przejrzyste zasady dotyczące ich zgłaszania i usuwania.

Przedsiębiorstwa coraz szybciej usuwają nielegalne treści, lecz nie prowadzi to do nadmiernej ingerencji w treści publikowane na platformach: ze wskaźnika usuwania wynika, że nadzór prowadzony przez przedsiębiorstwa nadal odbywa się z poszanowaniem wolności wypowiedzi. Ponadto, dzięki kodeksowi, nawiązano partnerstwa między organizacjami społeczeństwa obywatelskiego, władzami krajowymi i platformami internetowymi w zakresie działań informacyjnych i edukacyjnych.

Ponadto w 2018 r. kodeks zdecydowały się stosować cztery nowe przedsiębiorstwa: Google +, Instagram, Snapchat, Dailymotion. Dzisiaj francuska platforma gier Webedia (jeuxvideo.com) również ogłosiła, że wprowadza u siebie kodeks. 

 

Strona wykorzystuje pliki cookies. W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej Polityce prywatności.