Do 22 lutego mieszkańcy UE mogą wypowiadać się w konsultacjach społecznych, które pozwolą ustalić jak poprawiać usługi związane z dostawą paczek na jednolitym rynku. Obecnie tylko 9 procent konsumentów robi zakupy internetowe w innych krajach wspólnoty. Główną przyczyną niechęci do e-handlu jest obawa przed utrudnieniami związanymi z przesyłkami zagranicznymi – długim czasem oczekiwania, zwrotem towaru itp. Komisja Europejska chce zmienić tę sytuację.
Dla wielu firm zajmujących się handlem elektronicznym ostatnie tygodnie przez Bożym Narodzeniem to jeden z okresów najlepszej sprzedaży w całym roku. Jednakże ze względu na problemy związane z dostawą nie wszystkie firmy w pełni wykorzystują możliwości handlowe pojawiające się w tym okresie.
Z badań wynika, że tylko 9 proc. konsumentów w UE robi zakupy w innych krajach przez internet. Zarówno sklepy internetowe, jak i konsumenci narzekają na wady obecnych systemów dostawy towarów zamówionych w sieci. 57 proc. właścicieli sklepów internetowych sądzi, że dostawa za granicę utrudnia handel, podczas gdy 47 proc. konsumentów ma obawy co do dostawy w przypadku transakcji transgranicznych.
Skutecznie działający system dostaw (i zwrotów) ma zasadnicze znaczenie dla dalszego rozwoju handlu elektronicznego, a co za tym idzie, dla poszerzenia możliwości wyboru dla konsumentów i zwiększenia dogodności zakupów.
Obawy dotyczące dostawy i poprawa systemów doręczania paczek to kwestie, które wymagają pilnych działań.
W związku z tym Komisja przyjęła zieloną księgę dotyczącą konsultacji w sprawie usług dostawy paczek, ze szczególnym uwzględnieniem kwestii transgranicznych i potrzeb handlu elektronicznego.
- Konsultacje związane z zieloną księgą pomogą ustalić, jakie środki należy wprowadzić, by poprawić usługi dostawy paczek na jednolitym rynku – powiedział Michel Barnier, europejski komisarz ds. rynku wewnętrznego i usług. – Elastyczny i sprawnie działający system dostaw w całej Unii, odpowiadający oczekiwaniom konsumentów i potrzebom handlu elektronicznego, bezpośrednio pomoże w wykorzystaniu ogromnego potencjału tej formy handlu z korzyścią dla wzrostu gospodarczego i tworzenia miejsc pracy.
Główne elementy zielonej księgi:
Ustalono trzy obszary działań priorytetowych, które należy podjąć w związku z problemami i wyzwaniami, z jakimi borykają się konsumenci i sklepy internetowe w UE:
■zwiększenie dogodności usług dostawy dla konsumentów oraz dla małych i średnich przedsiębiorstw (MŚP) w całej UE;
■zapewnienie rozwiązań w zakresie dostawy, które są bardziej racjonalne pod względem kosztów, a także zaoferowanie lepszych cen konsumentom i MŚP;
■zwiększenie interoperacyjności między usługami dostawy świadczonymi przez różnych dostawców (lepsze partnerstwo i współpraca), a także między dostawcami i sklepami internetowymi, w szczególności MŚP.
Zielona księga pozwoli Komisji na zebranie informacji o aktualnej sytuacji na rynku usług dostawy produktów zamawianych online. Dzięki temu Komisja określi także wszelkie potencjalne problemy, które stoją na przeszkodzie powstaniu unijnego zintegrowanego rynku usług dostawy paczek.
W ramach konsultacji zainteresowane strony będą mogły wypowiedzieć się, jakie działania byłyby najbardziej korzystne z punktu widzenia klientów, przedsiębiorstw i konsumentów końcowych.
Na podstawie zebranych informacji Komisja ustali, jakie rozwiązania usprawniłyby proces dostawy paczek w UE. Środki te przyczynią się do rozwoju handlu elektronicznego, a stabilny i dobrze działający system dostaw zapewni wszystkim konsumentom i MŚP w regionach całej Europy dostęp do korzyści płynących z tej formy handlu.
Dodatkowe informacje
Rozpoczęte konsultacje społeczne wpisują się w działania Komisji dotyczące rozwoju e-handlu. Handel elektroniczny powszechnie uznaje się za kluczowy czynnik przyczyniający się do wzrostu gospodarczego oraz zwiększenia poziomu zatrudnienia w całej Unii Europejskiej.
W komunikacie Komisji ze stycznia tego roku w sprawie handlu elektronicznego i usług online (zob. IP/12/10) uznano dostawę towarów za jeden z pięciu najważniejszych priorytetów, których realizacja pozwoli pobudzić rozwój handlu elektronicznego do 2015 r.
Znaczenie tej kwestii zostało również potwierdzone przez Radę Europejską i Parlament Europejski. Dostawa towarów zamówionych w internecie ma decydujące znaczenie, ponieważ istotnie przyczynia się do usprawnienia handlu elektronicznego oraz stanowi fundament zaufania między sprzedającymi i kupującymi.
Zainteresowane strony są proszone o przesyłanie odpowiedzi w ramach konsultacji do 22 lutego 2013 r.
Źródło: Przedstawicielstwo Komisji Europejskiej w Polsce